Creatieve programma’s in zorg en welzijn

Kennis maken?

Benieuwd wat Kwiek voor je zorgorganisatie kan doen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Gratis Kwiekbekje of Ethiekbekje ontvangen?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Van Stadsduif naar vreemde snoeshaan

Vier was ik

en voor het eerst in De Stad, huppelend aan de hand van mijn vader. Ik kreeg rode sandaaltjes en een halve worst van de Hema.

Voor de ingang van de Hema zat de Stadsduif, hij fladderde wat achter mij aan. “Pas maar op, voor je het weet, eet hij je worst op.”, zei mijn vader.

Pa gaf me een vette knipoog en hop, daar ging het laatste stukje.

Het kon me niets schelen.

De stad had me betoverd. Eenmaal thuis wilde ik direct weer terug.

Als kleuter trok ik aan mijn tenen om ze harder te laten groeien. En ik zeurde om nieuwe schoenen uit de stad.

Als puber fietste ik kilometers door weer en wind om door de stad te dwalen. Op mijn 18e verliet ik mijn geboortedorp voorgoed.

De Domstad werd mijn nieuwe thuis: Daar ging ik nooit meer weg.

Lees verder

Dichter bij elkaar op veilige afstand met de Verhalencirkel XL

Een workshop met diepgang voor het hele team

Ervaar hoe je met onze extra grote Verhalencirkel een waardevol gesprek kunt voeren op 1,5 meter afstand. In deze bewogen tijd is een ‘goed gesprek’ belangrijker dan ooit.

De Verhalencirkel opent speels en luchtig het gesprek over levensvragen en levensverhalen. Een prettig steuntje in de rug nu een schouderklopje of een arm om iemand heen minder vanzelfsprekend zijn.

De Verhalencirkel is een mooi en praktisch hulpmiddel dat professionals en vrijwilligers helpt het gesprek aan te gaan over datgene wat er écht toe doet. De Verhalencirkel wordt met succes toegepast in de ouderenzorg, gehandicaptenzorg, het buurtwerk, jongerenwerk, in hospices, bij pastoraal werk en in het contact met mantelzorgers. In 2016 won de Verhalencirkel de Impact Jaarprijs Palliatieve Zorg van het VUmc Amsterdam.

Lees verder

Zorgeloze picknick voor zorgmedewerkers

… om éven bij te komen in coronatijd!

Zorgprofessionals werken in deze tijd harder dan ooit. Van verzorgenden en verpleegkundigen horen we hoeveel er tijdens de coronacrisis wordt gevraagd van hun inzet, flexibiliteit en creativiteit.

Samen mensen letterlijk in het zonnetje zetten

Het indrukwekkende collectief applaus voor de medewerkers in de zorg bracht ons op het idee om zorgprofessionals niet alleen symbolisch in het zonnetje te zetten, maar écht iets te doen voor een aantal van hen. We vroegen Fort aan de Klop om ons te helpen een aantal zorgverleners te laten genieten van een ontspannen momentje.

Lees verder

Lekker sloom

Als nieuwbakken Friezin met een kersvers rijbewijs, rij ik onwennig door het Friese platteland. Bewust bekwaam, zeg maar. Trouwens ook vaak bewust onbekwaam. Vooral op een drukke rotonde of een volle parkeerplaats.  

Om mijn demonen de baas te blijven, oefen ik dagelijks. Ik stap in mijn piepkleine boodschappenwagen, klem mijn stuur stevig in beide handen en houd me keurig aan de maximale snelheid.

Mijn Friese dorpsgenoten, niet gehinderd door mijn dagelijkse angsten, zetten er meestal flink de sokken in. Mijn blauwe brikkie wordt dan ook regelmatig ingehaald.

Ik zag je gisteren rijden, je bent wel een beetje een slome, hè, zegt de buurman, leunend over het tuinhek.

Lees verder

De Kabouter

“Doe precies wat ik zeg.”
Streng kijkt Julia mij aan. “Ik heb veel aandacht nodig.  Ik wil dat je ‘s morgens als eerste aan mij denkt. En je moet me iedere dag schrijven!”


Sinds een aantal weken ben ik in de ban van Julia.

Zij is irritant, dwingend en veeleisend.
Ik neem dat alles voor lief want ze belooft mij gouden bergen.

Lees verder

Het bacteriebekje helpt verpleeghuizen hygiënischer te werken. Is die trouwring echt zo erg?

De ‘bekjes’ van Bureau Kwiek helpen ieder gesprek op gang.
Het Kwiekbekje is ontwikkeld om elkaar beter te leren kennen en het Ethiekbekje helpt collega’s om in gesprek te gaan over dagelijkse dilemma’s in het werk. Succes verzekerd!

Nieuw: Het Bacteriebekje!
Het nieuwste bekje is het Bacteriebekje. Deze is bedacht in samenwerking met de verzorgenden van beroepsvereniging V&VN om de verspreiding van bacteriën in verpleeghuizen tegen te gaan. Belangrijk, want steeds vaker zijn bacteriën resistent tegen antibiotica. Hierdoor zijn infecties, als blaasontsteking of longontsteking niet goed of zelfs slecht te behandelen.

Lees verder

Zo gebruik je de Verhalencirkel

Handleiding maakt de Verhalencirkel compleet

De Verhalencirkel is uitgebreid met een rijk geïllustreerde handleiding in de vorm van een boekje. Bedoeld om te inspireren en je op ideeën te brengen. De achtergrondinformatie, tips en voorbeeldvragen helpen je om de cirkel op jouw eigen manier te gaan gebruiken. De handleiding is tot stand gekomen dankzij de Impactprijs 2016 van het Expertisecentrum Palliatieve Zorg VUMC Amsterdam. Je kunt het boekje bestellen. Stuur een e.mail naar jacolien@bureaukwiek.nl en je ontvangt het boekje per post (a € 4,- porto) Je kunt de handleiding, in printversie ,ook gratis downloaden Handleiding Verhalencirkel

De groeten van Kwiek

Cosbo Zomerschool, Op verhaal komen in de stad

In de zomermaanden wordt het stil in de stad. Speciaal voor 70-plussers in de stad Utrecht organiseert Cosbo -Stad -Utrecht bijeenkomsten om met generatiegenoten in gesprek te gaan over zaken die hen bezighouden?Wat is uw verhaal?

Jacolien de Jong van Bureau Kwiek gaat dinsdag 24 juli met hen op zoek naar mooie herinneringen aan de zomers van weleer.

Locatie Parc Transwijk, Hof van Transwijk 16, 3526 XB Utrecht

Meer weten? Informatie Cosbo Zomerschool

Het verhaal is net begonnen en nog lang niet af Gastblog van Coosje Meerveld

Pilot: De Verhalencirkel als hulpmiddel voor persoonsgerichte zorg bij Careaz

De cliënt als mens

In verpleeghuiszorg is de ‘cliënt als mens’ altijd het vertrekpunt. Daarbij moet het gaan over alle levensdomeinen die voor de cliënt van belang zijn.” * (voetnoot die verwijst naar onderaan de tekst) Hoe doen we dat in een maatschappij waarin we bijna geen tijd meer nemen om werkelijk naar een ander te kijken en te luisteren? Mensen blijven lang thuis wonen en als er al wordt verhuisd naar een verpleeghuis, hoe goed kunnen we iemand dan nog leren kennen? Persoonsgerichte zorg, zorg op maat en belevingsgerichte zorg. Het lijkt haast een onmogelijke opdracht.

Welzijn bij Careaz

Careaz besloot in 2016 meer te gaan investeren in het welzijn van haar bewoners en cliënten. Dit uitte zich in de nieuwe functie van Welzijnscoaches , uitbreiding van de formatie van de Geestelijke Verzorger en o.a. in een pilot met de Verhalencirkel.

Oog en oor voor het verhaal
Meer oog dus voor de cliënt als mens. Deze mens komt binnen met een verhaal en dat verhaal stopt niet na de verhuizing van extramuraal naar intramuraal. Nee, het verhaal gaat verder, het gaat door. Op welke manier krijgen we daar weer oog en oren voor?

De workshop als kick off

Careaz kwam in aanraking met de Verhalencirkel via een beurs. Een verpleegkundige was zo enthousiast dat zij dit idee meenam naar haar manager. Deze bracht het weer bij de Geestelijk Verzorgers. Een werkgroep werd gestart met een pilot om met de Verhalencirkel aan de slag te gaan. Een inspirerende, enthousiasmerende en afwisselende workshop van Bureau Kwiek was de aftrap van deze pilot. Na de workshops kregen zorgprofessionals van de pilotteams een Verhalencirkel mee en konden ze op hun eigen afdeling aan de slag gaan.

Iedereen heeft een verhaal

Om te kunnen meten wat de meerwaarde zou kunnen zijn van deze Verhalencirkel, is er voor de start van de pilot een 0-meting gedaan bij een aantal bewoners. De geselecteerde bewoners waren heel divers. PG, somatisch en woonzorgcentrum bewoners. Ze werden bevraagd over hoe op dat moment werd omgegaan met het levensverhaal wat zij met zich meedragen. Is daar aandacht voor? Weten de zorgprofessionals wel van de belangrijke markeringen in hun leven? Voelt de bewoner zich veilig genoeg om met haar verhaal te komen wanneer zij daar behoefte aan heeft?

Gezien worden

Na een half jaar is de pilot afgesloten. Met dezelfde bewoners is weer gesproken over wat ze veranderd zagen. Bij sommigen was er een duidelijk merkbaar verschil , ze ervoeren dat de zorgprofessional meer aandacht had voor hun verhaal. Maar bij de meeste mensen was het wat lastiger te duiden. Sommige bewoners verwachten niet zoveel meer en zijn snel tevreden, of weten echt niet meer wie ze gister gesproken hebben.

Tijd voor elkaar
De grootste verandering vond plaats binnen het team zelf. Ineens gingen collega’s anders om met elkaar. Ze namen weer tijd om ook even met elkaar in gesprek te gaan. Het heeft de “handen aan het bed” gemaakt tot passievolle en zinvolle handen.

Werken vanuit het hart

Want wat is het belangrijk dat de zorgprofessionals dit werk vooral ook met hun hart kunnen blijven doen. Vroeger werd gesproken dat het vak van verpleging en verzorging een roeping is. Vandaag de dag lijkt het te veranderen in een vak vol regels, beperkingen en administratieve handelingen. De wens van Careaz is dan ook dat met behulp van de Verhalencirkel, de medewerkers aan het bed, de vroegere roeping weer kunnen ervaren en voelen.

Want 1 ding is zeker, het verhaal is net begonnen en nog lang niet af. De cirkel is rond en wordt dus verder gerold!

Coosje Meerveld
Coosje is Geestelijk Verzorger bij Careaz, Zorgorganisatie in de Oost-Achterhoek

* “In verpleeghuiszorg is de ‘cliënt als mens’ altijd het vertrekpunt. Daarbij moet het gaan over alle levensdomeinen die voor de cliënt van belang zijn.” * Dit is een prachtige zin uit het kwaliteitskader verpleeghuiszorg 2017 (pagina 9)